کد مطلب: 140202
جان کري: تجارت بهترين اهرم تغيير در ايران است/جوانان کافه‌نشين تهراني هم در پي تغيير هستند
تاریخ انتشار : 1395/04/10 00:49:00
نمایش : 1334
وزير خارجه آمريکا مي‌گويد نظر واشنگتن نسبت به ايرانِ حامي تروريسم عوض نشده ولي «بي‌معني» بود که واشنگتن مذاکره کند و کارگران فرانسوي ايرباس به جاي کارگران آمريکايي بوئينگ از ثمر آن بهره‌مند شوند.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، «جان کري» وزير خارجه آمريکا در مصاحبه‌اي به نحوه استفاده از تجارت براي ايجاد تغييرات دلخواه در ايران و انگيزه‌هاي مالي پشت مذاکرات ايران و 1+5 پرداخته است.

بر اساس گزارش فري‌بيکن، کري در پاسخ به سوالي مبني بر نحوه چشم‌پوشي آمريکا از حمايت‌هاي ايران از گروه‌هاي تروريستي و اجازه به بوئينگ براي فروش 25 ميليارد دلار هواپيما به اين کشور گفت: «سوال خوبي است؛ در نوع نگاه من و رئيس‌جمهور (اوباما) نسبت به ايران، تفاوتي ايجاد نشده است.»

وي سپس به ارزيابي خود از فضاي داخل ايران پرداخت و گفت: «حدود 60 درصد مردم ايران زير سي سال سن دارند؛ کساني که به تهران رفته‌اند مي‌گويند اين شهر جايي است که جوانانش در کافه مي‌نشينند و درباره آينده صحبت مي‌کنند، آنها در کشورهاي خارجي تحصيل کرده‌اند و به دنبال (ساختن) شهري جديد هستند.»

وزير خارجه آمريکا در ادامه به اصل موضوع صدور مجوز فروش بوئينگ پرداخت و پس از اينکه مجدداً ادعاهاي حمايت از ايران را مطرح کرد، گفت: «ما مطمئناً روي اين موضوع متمرکز خواهيم ماند اما در عين حال، ما مي خواهيم کارمان را با فکر پيش ببريم و تجارت يکي از بهترين راه‌هاي ايجاد منافع است و اگر شما خواهان باشيد، وسيله‌اي است براي ايجاد تغيير.»

وزير امور خارجه آمريکا که نقش فعالي در انعقاد توافق وين داشت و با پاي شکسته، چند 10 روز در وين ماند تا ايران و 1+5 به نقطه مشترک برسند، در ادامه به نتيجه دلخواه کشورش از اين مذاکرات پرداخت و گفت: «فکر مي کنم قاعدتاً بي‌معني بود که ايالات متحده آمريکا براي صدور مجوز برداشته شدن تحريم‌هاي ايران، مذاکره کند و ديگر کشورها مانند فرانسه، با عجله ايرباس‌هايشان را به قيمت (زحمات) دولت آمريکا، بوئينگ و کارگران آمريکايي (به ايران) بفروشند.»

چند ماه پس از توافق هسته‌اي، «حسن روحاني» رئيس‌جمهور اسلامي ايران در سفري که برخي غربي‌ها آن را خريد بزرگ ناميدند به ايتاليا و فرانسه رفت. در اين سفر بنا شد ايران 118 فروند ايرباس بخرد.

بنا شده بود تا آخر سال 94 هم حداقل چند هواپيماي آماده وارد ايران شود تا مشخص شود که قرارداد جدي و بي‌مشکل بوده ولي چنين نشد و خريدارهاي دولتي هم واکنشي نشان ندادند.

بعدها ايرباس اعلام کرد که براي دريافت پول هواپيماها با توجه به تحريم دلار براي ايران، مشکل دارد و علاوه بر آن، برخي قطعات ايرباس، آمريکايي است و براي سوار کردن آنها روي هواپيماهاي راهي ايران، مجوز موردي دولت آمريکا لازم است.

چند روز پيش به ناگاه خبر از خريد 25 ميليارد دلار بوئينگ در رسانه‌ها منتشر شد و رويرتز هم از احتمال لغو خريد ايرباس‌ها خبر داد.

جان کري پس از تأييد واريز شدن سود برجام به جيب کارگران آمريکايي، عوض نشدن مواضع سياسي کشورش در برابر ايران را يادآور شد و گفت: «بنظر من، ما بايد آنچه را توليد مي‌کنيم بفروشيم ولي تحريم‌هاي اوليه ما کاملاً از بين نمي‌رود؛ اين تحريم‌ها کماکان به آنها (ايرانيان) فشار مي‌آورد و آنها را به اين سمت مي‌برد که بفهمند هنوز کارهاي ناتمامي مانده و چيزهايي هست که براي ما غيرقابل‌تحمل است.»

انتهاي پيام/ع

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg